رواية الخادمه الفصل الخامس 5 بقلم سناء صلاح
#الخادمة_5
مصطفي : ده الي كنت عامل حسابه هو انا ازاي وانا بنقل اميرة مفكرتش انها ممكن تتقابل مع سهيله
سهيلة: انت سرحت في ايه وانا بتكلم معاك
مصطفي: لا مفيش حاجه
سهيله: خلينا في موضوعنا البنت الي اسمها منال دي لازم تتأدب والا انا الي هتدخل بنفسي
مصطفي: اختك اخدت حقها وزياده واظن الموضوع انتهي
:سهيلة بغضب انا بكره سلبيتك دي ،
مصطفي: وانا مش فاهم ليه العصبيه دي كلها بتاعتك رغم ان اختك معلش يعني اخدت حقها تالت ومتلت ومحدش عارف الحقيقه أيه
سسهيله : يعني ايه الحقيقه ايه انت بتشك في انجي
مصطفي: والله مش عارف بقي بس انا وانتي عارفين مستوي انجي كويس
بصتله سهيله بغضب ومشين من قدامه بسرعه...بعد اسبوع أستغلت اميرة انشغال سهيلة وراحت الجامعه من غير ما سهيله تحس قابلت منال وكانت منال حزينه ومهمومه سلمت عليها اميرة وسالتها مالك ، حكت منال الي حصليلها وازاي البحث بتاعها اتسرق والدكتور قال انه حصل خطأ بسيط والطالبة الي سرقته لان والدها دكتور متعاقبتش علي ده واتحمل العقاب الدكتور فوزي،
اميرة خلاص ولا يهمك طالما حقك رجعلك ..انتي مش فاهمه البنت دي مضطهداني بطريقه غبية ، ليه كل ده بتعمل معاكي كده ليه...لاني غلبانه ومش بنت دكتور زيها مش عاوز حد يكون زيها في الجامعه كلها ، اميرة بتحد هتكوني زيها واحسن منها ،ابتسمت منال وقالت وانتي كمان ما شاء الله مستواكي
رائع وبتفهمي بسرعة بس لو تحضري كل المحضرات هيفرق معاكي الموضوع ، للاسف مقدرش ولازم اروح دلوقت ، استني خدي ده ، ايه ده ؟ ده تليفون زي مقلتلك تحضري بيه اون لاين علشان مفيش ولا محاضرة تفوتك، بس انا معيش تمنه ومقدرش أقبله ، حبيبتي دا هديه ، بس يمنال ، مبسش خلاص يا أميرة احنا اخوات ، حضنتها اميرة واخدت التليفون وروحت وهي فرحانه جدا ..دخلت البيت لقيت سهيله قاعده في الصالون ، قامت من مكانها وقالتلها كنتي فين يا هانم ، اتلبخت اميرة وحست ان قلبها هيوقف، متردي كنتي فين، كنت كنت قاطعها مصطفي الي طلع من مكتبه يمكن راحت تزور حد من قرايبها يا سهيله روحي انتي دلوقت يا اميرة ، استني انت انا اللي بسألها هي انت بترد ليه بالنيابه عنها انطقي كنتي فين ، كنت بزور خالتي يا هانم ، وايه ده الي في ايدك ، دا ده ورق خالتي ادتهوني اشيلهولها، اسمعي متخرجيش تاني برا البيت من غير أذني سامعه ولا لا ومن بكره هيكون شغلك التنضيف والمطبخ انا طردت الطباخ، حاضر يا هانم وأياكي اياكي ترتكبي غلطه واحده هيكون مصيرك الطرد انتي سامعه، حاضر يا هانم، حس مصطفي بضيق من معاملة سهيلة لاميرة وحس بتعاطف تجاهها بالفعل البنت دي اتظلمت كتير بسببه ، دخلت اميرة الاوضة بتاعتها ابنها واحشها ونفسها تشوفه بس مش هتقدر لان سهيله قاعدة فضلت تفكر ازاي هتنظم وقتها ما بين التنضيف والطبيخ وكل شغل البيت، قلبت في التليفون فرحت لما لقيت كل
المحاضرات اللي فاتتها موجوده علي التليفون، غيرت هدومها وطلعت من اوضتها وقالت تحبي تتغدي ايه يا دكتورة انهارده ، حطت سهيله رجل علي رجل وقالتلها اسماء بعض الاكلات اميرة بصوت ضعيف انا هحاول اعملها يا هانم واتمني تعجبك ، روحي يلا وبلاش رغي كتير، اميرة بعد مطلعت سهيلة الدور اللي فوق أتسحبت وطلعت اوضة الدادة باست ابنها بسرعة وقالت للداده الهانم طالبة مني الاكل ده وانا اول مرة اسمع عنه قبل كده ولو غلط هتطردني وساعتها هتحرم من أبني للابد وكمان مش هقدر اكمل دراستي،الدادة بأبتسامه مطمئنة متخافيش انا هعلمك تعمليها ازاي بمقاديرها المظبوطه ، بجد يا دادة، بجد يا حبيبتي انا هوقف جنبك ومعاكي علي طول نصيحة ياحبيبتي اوع تحسسي سهيلة ان حصل أي شئ بينك وبين جوزها والا هتمحيكي انتي متعرفيش للناس دي ، مش هقرب من ابني ولا هقرب من مصطفي بيه ، ربنا يعوضك ويكرمك بأبن حلال يستاهلك، انا مش عاوزه حاجه من الدنيا غير ان اكون قريبه من أبني واحقق حلمي ثم اني من المفترض اني مراته انا ميهمنيش لو هو اخر واحد في الدنيا انا مش هقبل بيه، علي فكره الدكتور مصطفي طيب يابنتي انا مش عارفه ايه بس ازاي عمل فيكي كده،منه لله وحسبي الله ونعم الوكيل فيه
سهيلة؛: انت بتدافع عنها ليه مش فاهمه
مصطفي : انا مش بدافع عنها بس انتي دايما بتطضهدي الناس من غير سبب البنت ماشيه كويس وشايفه شغلها مش لازم نوقف حياتها ونتحكم فيها علشان هي بتشتاغل عندنا
سهيلة: لا بقي انا هتحكم فيها زي ما انا عاوزة والا الشارع مصيرها ومتدخلش في امور البيت اظن ان البيت ده بيتي انا بابا الي شرهولي غمض عينيه مصطفي الي مكنش مصدق انها ممكن تقول كلام زي ده في يوم ، يمكن ده زنب اميرة وبيخلص منه لانه اعتدي عليها وحرمها من أبنها